Korona vie ja korona tuo – Liiketoimintamallit murroksessa

Edellisessä blogissani alkuvuodesta 2020 kerroin miten liiketoimintamallit ja niiden innovointi on kehittynyt viimeisen 20 vuoden aikana? Mitä keskeisiä muutoksia Korona toi yritysten liiketoimintamalleihin meillä ja muualla. Kuinka nopeaa muutos on ollut? Millaisia ovat keskeiset uudet korona-ajan liiketoimintamallit? Miten ne ovat syntyneet?

 

Mikä on liiketoimintamalli?

Aluksi pieni kertaus. Mikä on liiketoimintamalli? Liiketoimintamalliin liittyy kolme pääkäsitettä: arvolupaus, arvon tuotto ja arvon luonti.

Arvolupaus on lupaus asiakkaalle ja käyttäjälle. Tämän arvon me sinulle tuotamme.

Arvon tuotto sisältää kaikki ne toiminnot, joilla varmistamme, että teemme itse kannattavaa liiketoimintaa: Keitä ovat asiakkaat? Mitkä ovat jakelukanavat? Millainen on asiakassuhteemme? Millaisia vaikutuksia ja kokemuksia saamme aikaan itsellemme? Mikä on oman liiketoimintamme kannattavuus? Mikä on tarjoamamme eri osien kannattavuus? Miten hinnoittelemme tarjoamamme?

Arvon luonti sisältää kaikki ne toiminnot, joilla tuotamme lupaamamme arvon: Mitä ovat ydinresurssimme? Mitä on ydintoimintomme ja prosessimme? Millainen on kulurakenteemme?

 

Tutkimuksen tuorein näkökulma

Vuonna 2013 St. Gallen yliopiston professori Oliver Gassmann julkisti maailmanmaineeseen nousseen tutkimuksensa ”Liiketoimintamallinavigaattori”. Hän analysoi tutkimusryhmänsä kanssa 25 vuoden ajalta 250 eri yritystapausta ja luokitteli näiden yritysten liiketoimintamallit 55 eri tavalla. Hän mallinsi prosessin, jolla uusia liiketoimintamalleja voi kehittää hyödyntäen kaikkea sitä ymmärrystä, mikä meille on niistä kertynyt viimeisen 25 vuoden aikana.

Mitä tapahtui? Liiketoimintamallien innovointiin liittyvä keskustelu saavutti tietyn kypsyyspisteen. Hamelin arvo on siinä, että hän toi liiketoimintamallit innovaatiotoiminnan piiriin ja esitti vision mitä digitalisaatio tulee mahdollistamaan. Nyt, 20 vuotta hänen ennustuksensa jälkeen, näemme sen toteutuvan. Globaalit digialustat todella muuttavat liiketoimintamalleja – tiedosta on tullut kauppatavaraa.

Koronan vaikutukset liiketoimintamalleihin ovat parhaillaan intensiivisen globaalin tutkimisen kohteena. Näistä uusimmista tutkimustuloksista raportoin seuraavassa blogissani. Seuraavassa keskityn muutamaan kotimaiseen käytännön tapaukseen, jotka edustavat kauppaa, liikuntaa, tekniikkaa, tapahtumia ja logistiikkaa.

 

Kauppa

”Nettikaupan ja kivijalan suhteesta kertovat skenaariot ja ennusteet näyttävät ottavan aimo harppauksen ja toteutuvan vuosia etuajassa. Mutta yllättääkö liiketoimintamallien muutos? Liiketoimintamallien kehittyminen on ollut huikeaa, toisaalta voimme ikäväksemme nähdä, että moni yrittäjä on jopa luhistunut muutospaineiden alle. Kuluttaja löytää uudet nettikaupan liiketoimintamallit kotona ollessaan nopeasti. Ravintola-alan nettikauppa on kehittynyt eniten. Valmiin ruuan mukaan myynti on näyttäytynyt perinteisesti pizzoina ja lounaina, mutta nyt suomalainen voi valita ateriansa todella laajalla repertuaarilla. Laadukkaan ruuan tarjoajat ovat innovatiivisesti tuoneet menunsa nettiin joko valmiina ruokina tai raaka-aineina reseptien kera. Kenestä vain voi tulla mestarikokki kotonaan! Perinteiset ruokaa koteihin kuljettavat yritykset ovat tulleet markkinaan myös käyttötavarakaupan toimittajina. Myös kauppiaat itse hoitavat kotiinkuljetuksia omilla autoillaan. Kauppakeskuksissa yrittäjät luovat yhteistyömalleja, joilla voivat yhdessä päästä lähelle kuluttajaa tilanteessa, jossa fyysinen etäisyys on pidettävä vähintään metrin mittaisena ja kokoontumiset kauppoihin ovat kiistanalaisia. Esimerkiksi elämystoimijat kehittävät liiketoimintamuotojaan, esimerkiksi museokäyntejä voi tehdä virtuaalisesti. Yksi mieleenpainuvimmista liiketoiminnan kehittämismuodoista on tulossa oleva veneilijöille drive-in -ravintola Naantaliin.”, kirjoittaa Pirjo Aalto.

Katso lisää: https://www.yit.fi/ytimessa/korona-ottaa-korona-antaa-korona-muuttaa-liiketoimintaa

 

Kuntoilu ja ulkoilu

”Kun kansalaiset jäivät kotiin etätöihin ja ravintolat suljettiin, syntyi kotoilun ja ulkoilun trendi. Ne verkkokaupat, jotka toimivat näillä aloilla ovat kokemuksemme mukaan vähintään kaksinkertaistaneet myyntinsä. Ja varsinkin ne toimijat, jotka ovat panostaneet digitaalisen kaupan kehittämiseen jo ennen epidemiaa, ovat kasvaneet jopa satoja prosentteja, myös kansainvälisillä markkinoilla. Liikkumisrajoituksista eniten kärsineet toimijat ovat matkailu, ravintolat, tapahtumat, ja kuntosalit jne. Osa näistä yrityksistä on reagoinut ilahduttavan nopeasti ja ennakkoluulottomasti tilanteeseen muotoilemalla liiketoimintamallinsa hetkessä uusiksi hyödyntämään verkon mahdollisuuksia. Ennen näkemättömiä toimintamalleja onkin nähty esimerkiksi virtuaaliliikunnassa, kukkakaupassa ja fine dining -ravintolaruuan ulosmyynnissä. Osalle näistä pakon edessä tehdyistä ratkaisuista tulee todennäköisesti uusi, pysyvä tapa palvella asiakkaita. Olisiko tässä nyt se paikka, jossa vihdoin näiltä perinteisen kaupan alan toimijoilta löytyy rohkeus muuttaa omaa liiketoimintamalliaan riittävän radikaalisti vastaamaan tämän päivän globaalia digitaalista markkinaa?”, pohtii Aija Kalander.

Katso lisää: https://www.businessfinland.fi/ajankohtaista/blogs/2020/korona-kiihdyttaa-kaupan-murrosta

 

Tekniikka

Tärkeimpänä oppina poikkeusajasta nousee monien johtajien mainitsema varautumisen tarve jatkossa: tulevaa on opittava ennakoimaan nykyistä paremmin, eikä mitään skenaariota voida enää sulkea pois mahdottomana.

”Yritysten toimintaympäristön muutosten ennakointi nousee jatkossa yhä tärkeämpään rooliin. Jatkuvuussuunnitelmat ovat varmasti menneet monissa yrityksissä uusiksi koronapandemian takia jo nyt, ja sitä mustaa joutsentakin joudutaan miettimään ja mallintamaan. Hankintaketjut on lisäksi pakko miettiä uusiksi. Resiliency over cost on nyt varmasti monien huulilla: jos kestokykyä ei löydy, vaikutus liiketoimintaan on niin valtava, että jopa joidenkin yritysten olemassaolo voi olla uhattuna” HP Suomen toimitusjohtaja Jarkko Huhtaniitty sanoo.

Katso lisää: https://www.epressi.com/tiedotteet/markkinointi/korona-osoitti-etta-liiketoiminnan-haasteet-tulevat-yha-useammin-oman-toimialan-ulkopuolelta.html

 

Tapahtumat

”Korona on vaikuttanut meidän liiketoimintaan todella merkittävästi. Suorat vaikutukset meidän bisnekseen oli, että tapahtumien kieltäminen sulatti satojatuhansia pois liikevaihdosta vuodelta 2020 ja kukaan ei tiedä pidemmän aikavälin vaikutuksista. Käytännössä meidän työmäärä kolminkertaistui koronan alettua ja bisnes hävisi alta. Tuo kolminkertaistuminen johtuu siitä, että meidän on pitänyt palauttaa kymmeniätuhansia ostoja asiakkaille tapahtumista, joita ei pystytäkään järjestämään. Liveto on tapahtumamyyntialusta, jonka avulla tapahtumajärjestäjät voivat myydä tapahtuman pääsylippuja ja tapahtuman oheistuotteita ja – palveluita. Fyysisten tapahtumien mahdollinen kielto ei ollut käynyt missään vaiheessa edes mielessä, kun mahdollisiin toiminnan riskeihin oli varauduttu. Mekin on kaikenlaisia skenaariolaskelmia tehty, mutta on pakko myöntää, että missään riskianalyysissä itselläkään ei tällaista tilannetta ollut ylhäällä, että kaikki tapahtumat voi olla kirjaimellisesti kiellettyjä. Omasta mielestä tällaisen teknologiayhtiön niin kuin Liveto yksi tärkeimpiä kysymyksiä on nimenomaan miettiä, että mitkä ne uudet kasvupolut on, mitä lähdetään kehittämään ja miten ne trackit tukee olemassa olevaa aiempaa liiketoimintaa. Meidänkin osalta yksi termi ovat hybriditapahtumat. Hybriditapahtumassa yhdistyy perinteinen kasvokkainen kohtaaminen yhdessä virtuaalisten kohtaamisten kanssa. Se mahdollistaa massojen virtuaalisen osallistumisen pienemmälle kohderyhmälle live-tapahtumana tuotettuun tilaisuuteen. Todennäköisesti B2B-tapahtumissa uusi standardi tulee olemaan se, että tapahtumat ovat lähtökohtaisesti hybridejä, eikä pelkästään on site -tapahtumia.”, Antti Korhonen kertoo

Katso lisää: https://insights.nordea.com/fi/yritystoiminta/miten-korona-vaikutti/

 

Taksiala

”Vielä hetki sitten ”pysykää kotona” oli harras toive, nyt se on käsky, jota valvotaan jo tiesuluilla. Kun ihmiset eivät saa liikkua, moni ala menettää merkityksensä. Taksiala on yksi näistä. Taksiliitto tiedotti maaliskuun puolivälissä, että nykytilanne ajaa taksiyrittäjät syvään ahdinkoon. Jotain pitäisi tehdä. Reilu viikko myöhemmin taksiala oli lähes yhdessä tuumin laajentanut palveluvalikoimaansa vastaamalla aitoon kysyntään. ”  –Taksit tarjoavat nyt monipuolisia palveluita niin asiointipalveluihin kuin lääkkeiden, ruokien ja muidenkin tarvikkeiden kuljettamiseen”, tiivisti Taksiliitto uuden palvelun tiedotteessaan. Taksit, kuten muutkin jatkuvasti liikkeellä olevat ajoneuvot on jo pitkään nähty resursseina, jotka ovat usein vajaakäytössä. Jos esimerkiksi taksit ovat liikkeellä lähes jatkuvasti, eivätkö ne voisi samalla kuljettaa tavaroita? En yhtään ihmettelisi, mikäli jokin startup tai vakiintunut alan toimija saisi nykytilanteesta kimmokkeen uudenlaiselle palvelulle koronan jälkeenkin.”, pohtii Sebastian Koskinen.

https://www.vapamedia.fi/2020/04/01/koronan-tuomat-uudet-liiketoimintamallit-ovat-tassa/

 

Onko liiketoimintamallin innovointiohje muuttunut koronan vuoksi

Korona ei ole muuttanut liiketoimintamallien innovoinnin kahta pääperiaatetta:

  • Mieti liiketoimintamallia kokonaisuutena: kohdistanko innovoinnin koko liiketoimintamallin dynamiikan kehittämiseen vai keskitynkö johonkin tiettyyn osa-alueeseen?
  • Mieti liiketoimintamallin kehittämisen järjestystä: tee Roadmap kehitettävistä asioista, jotta kehität systemaattisesti ja pitkäjänteisesti. Joskus pitää olla nopea. Liiketoimintamalli voi muuttua yhden viikon aikana monta kertaa.
Liiketoimintamallin osa-alueet. Muokattu Osterwalderin Business Model Canvasin pohjalta
Liiketoimintamallin osa-alueet. Muokattu Osterwalderin Business Model Canvasin pohjalta

 

Kirjoittaja

Pekka Berg

johtaja, liiketoiminta ja innovaatiot

Lue kirjoittajan muita tekstejä